概要
PSEmuPro対応のGPUプラグインです(ePSXe対応)。旧バージョンは
ここです。
gpuNakSoftドライバシリーズは、Direct3Dに関するコードを全て排除した完全なソフトウェアドライバです。その理由として、パレット化テクスチャに対応したVGAボードがそれほど無いこと、表示領域をテクスチャとして使う際に不都合が生じることなどがあります。処理の各部分にMMXを導入することで表現性と高速性を実現しています。最近のPSEmuプラグインではPete氏のものが有名ですが、これより簡単で高速なものを作ろうと頑張ってます。
このプラグインは未完成です。とはいえ、前回のリリースからかなり日が経ってしまったのでとりあえずβリリースすることにしました。まだ、ライン描画機能とテクスチャの半透明指定ビット処理などを追加してないため表現性にはまだ難がありますがある程度のゲームはプレイできます。これらの機能を追加すると速度が少し落ちてしまう恐れがあるので、「表現力が悪くても速い方がいい」という人はこのバージョンで手を打っておくのもいいです。性能に不満な人は他のプラグインを使って下さい。
PSEmuProは開発が停止してしまったようですが、その代わり新しくePSXeというPSエミュが出ました。Dosプロンプト上で起動しているのが気になりますが、性能はPSEmuProより格段にいいです。ePSXe対応のために新しいプラグインインタフェースを追加してあります。実は追加しなくてもそこそこは動作していたんですが、FF9で最初の戦闘開始時にフリーズしてしまったので、仕方なく追加したところ動作しました。ま、画像の転送速度が上がるからよかったんだけど。それに伴いスナップショットの取り方もエミュ本体の仕様に従って、F8キーで取ることができます。
ちなみに、うちのマシン環境はCeleron300AMHz(450MHz),256MB,Spectra5400(32MB),IDE16倍速で、実機程度の速度でプレイできました。ソフトによっては、1/2倍速〜2倍速の差があるようです。いつものことですが、このドライバはCPUパワーとメモリ容量だけがものをいいます。ビデオカードは、3D機能は全く必要なくハードウェア伸縮描画機能があれば表示も滑らかです。RGB565、RGB555対応のつもりですがRGB555の方はまだテストしてません。
対応システム
・Microsoft Windows 95/98/NT4/2000専用。
・メモリ32MB以上、MMX Pentium以降必須。
・ハードウェア伸縮描画機能がある2Dビデオカード推奨。
・DirectX1対応。
使用法
たいていのエミュレータは、Pluginディレクトリにファイルを入れるだけでインストールは完了です。設定ダイアログでプラグインを選択し、Configurationでプラグイン設定を変更できます。ウィンドウモードでのプレイ時は、画面モードを16bit color(hi-color)にするのを忘れずに。
このプラグインを使用するときは個人の責任で使って下さい。かなりのコードを書き換えたため(半数近くがアセンブラ)動作が安定しない部分があるかもしれません。全てのアプリケーションを終了してから、エミュレータを起動するのが好ましいです。
※v0.84bの変更点
・αブレンド(1.0xB+0.25xF)の修正。
・MoveImageの修正。
・エミュセーブ関数の追加。
・DirectX7に戻しました(NTユーザが使えないので)。
※v0.83bの変更点
・FPS調整機能を付けた(フレームスキップのタイミングは調整中)。
・TV調整機能を付けた(NTSCだけ...)。
・一部のゲームでフリーズ及びクラッシュするバグを修正。
※v0.82の変更点
・FPSリミッタを付けた(けど、使わない方が良い)。
・パレットキャッシングにより平均動作速度の改善。
・シェーディング異常を修正。
※v0.81の変更点
・スプライト描画時にクラッシュすることがあったのを修正。
・ゼノギアスでの画面が黒くちらつく現象を修正。
・フルスクリーンが失敗する現象の修正(できたと思う...)。
・DirectX1で動作させるようにしました。
Introduction
This is PSEmuPro GPU plugin (supports ePSXe).
Old version is
here.
gpuNakSoft driver series are complete software driver, eliminating all the codes concerned with Direct3D.
As the reason, not so much VGA cards supporting palettized texture, troubles in using display area as texture, and so on.
Using MMX technology to the codes, this plugin realizes expressiveness and high speed.
In latest PSEmuPro Plugins, Pete's one seems to be major, but I'll do my best to make easier and faster.
This plugin is still under construction.
But, since Long days have gone by from previous release, I decided to hasten to release as beta version.
Since I don't have implemented line drawing and texture alpha blending bit processing yet, there are expressiveness faults, but can play games to a certain extent.
If append these functions, there are a apprehension of speed down.
So ones thinking "not more expressive, but faster" take a measure at this version.
If there are ones dissatisfied with performance, please use other's plugin.
Development of PSEmuPro seems to be discontinued, but ePSXe, a replacement for that, now appeared.
Though I'm not pleased with running on Dos prompt, outperforms PSEmuPro.
To support ePSXe, I have appended several plugin interfaces.
To tell the truth, ePSXe works without appending interfaces, but freezed at first battle in FF9, so I'm obliged to append interfaces, then works well.
Well, it's suitable to append it to improve image transmitting rate.
With appending interfaces, Snapshot can be performed by F8 key.
By the way, I could play as fast as real PS speed, by Celeron300AMHz(450MHz), 256MB, Spectra5400(32MB), IDEx16.
There are the difference in speed between half and double with softwares.
As usual, this driver requires CPU power and memory.
Video cards have no need for 3D acceleration, and if have hardware stretching, can display smooth picture.
This plugin is designed to support RGB565/RGB555, but RGB555 still have not been tested.
Requirements
・Microsoft Windows 95/98/NT4/2000.
・32MB Ram, MMX technology support.
・A 2D Video card. (it's better if it has hardware stretching.)
・Microsoft DirectX1 or later.
Usage
To install plugin, you have only to copy the file to "Plugins" directory.
Select plugin by "Setup" dialog, and change options by "Configuration" dialog.
When you play in windowed-mode, remember to change screen-mode to 16bit-color (hi-color).
When you use this plugin, do at your own risk.
Since almost of the codes are modified (Half of them is assembly code), there may be abnormal actions.
I'd like you to quit all applications, before you execute emulators.
※updates v0.84b
・Fixed alpha blending (1.0xB+0.25xF).
・Fixed MoveImage function.
・Added save-state interface, and other new interfaces.
・Restored to DirectX7 (for NT users).
※updates v0.83b
・Added FPS Adjustment Function. (Frame Skip is under construction, but works a little.)
・Added TV Adjustment Function. (Sorry, NTSC only.)
・Fixed freeze and crash bugs with some games.
※updates v0.82
・Added FPS Limit. (But, I'd like not to use.)
・Added Palette Caching, to improve average running speed.
・Fixed shading bugs.
※updates v0.81
・Fixed crashing bug, when drawing sprite.
・Fixed flashing black screen bug, in Xenogears.
・Fixed failing change full-screen bug. (Probably, I think finished it...)
・Implemented in DirectX1.